27 Ağustos 2024 Salı

B-1 EHLİYETİ İLE 125 CC'LİK MOTOSİKLET NASIL SÜRÜLECEK.


   Bazı Avrupa ülkelerinde B ehliyeti olan sürücüler belli bir eğitimden geçtikten sonra 125 cc hacmine kadar olan motosikletleri sürebiliyorlar, yani bu motorlar için ayrı bir ehliyet almaları gerekmiyor. Bizde de uzun zamandır bununla ilgili haberler çıkıyordu. En nihayet 2023 senesi yaz sonuna doğru İç İşleri Bakanlığı ile Milli Eğitim Bakanlığının bu konuda çalışma başlattığı açıklandı.  Beklenen yasa Şubat-2024 de çıktı ve Mart ayında revize edilerek son halini aldı. Ancak bazı sürücüler yasayı tam olarak incelemeden B ehliyetleri ile motorlarını sürmeye başladı ve hem ceza yediler hem de motorları parka çekildi. A-1 ehliyet sürecini tamamlamış biri olarak işin doğrusunu size detaylı olarak anlatacağım.

   Öncelikle aşağıdaki belgeleri hazırlayıp güvenilir bir sürücü kursuna müracaat ediyorsunuz. Sizden istenen belgeler şunlar.

   1- Motosikleti her hangi bir ticari faliyette KULLANMIYOR olmak.

   2- En az 2 yıllık B ehliyet sahibi olmak

   3- Son 5 yıl içinde ehliyetin herhangi bir sebeple iptal edilmemiş olması.

   4- Sürücü olmasında sakınca olmadığını gösterir sağlık raporu. (Göz doktorundan )

   5- Okul diploması

   6- 2 adet son 6 ay içinde çekilmiş fotoğraf ( son 6 ay içinde çekilmiş ve daha önce 2 ayrı yerde kullanılmamış olmak. Bu benim başıma geldi son 6 ayda çekilmiş ancak 2 ayrı yerde kullanılmış fotoğrafım sistemde ortaya çıktı ve tekrar fotoğraf çektirmek zorunda kaldım.)

    SÜRÜCÜ KURSUNA MÜRACAAT VE SONRASI :

   Sürücü kursu evraklarınızı Milli Eğitim Bakanlığının sistemine yüklüyor, kabul edildikten sonra  gerekli kurs ücretini ( 8.500,- TL. ) yatırıyorsunuz. Belirlenen gün ve saatlerde 8 günde en az 8 saat eğitim pistinde motosiklet sürüyorsunuz. Şayet eğitmeniniz yeterli görmezse bu süreyi ücretsiz olarak uzatabiliyor. Bu dersler sadece sürücü kursunun pistinde ve kursa ait motosikletler ile oluyor. kendi motorunuzla eğitim alamıyorsunuz. Bu arada kask, yelek, dizlik ve dirseklik gibi koruma elemanlarını takmak zorundasınız. Eğitimde kukalar arası geçiş, sekiz şekli içinde dönmek, düz çizgide sürmek, hızlanıp ani fren yapmak, engellerden kaçış hareketleri yapıyor ve tüm dönüşlerde mutlaka sinyal veriyorsunuz. Dönüş tamamlanınca sinyali kapatmayı unutmuyorsunuz. Hocalar hata yaptığınızda sizi hemen uyarıyor ve doğrusunu yapana kadar devam ediyorlar. Sınava girince bu pistteki hareketleri hata yapmadan tamamlarsanız normal trafiğe çıkıyor ( sınav heyeti arkadan sizi araç ile takip ediyor ) yaklaşık 5 km motor sürüyorsunuz. Bu arada yol çizgilerine, trafik işaretleri ve ışıklarına çok dikkat etmek durumundasınız. Kırmızı ışıkta araçların sağından yani emniyet şeridinden en öne geçemiyor en sağ şeritteki aracın arkasında bekliyorsunuz. Sınav süreci baştan sona kamerayla kaydediliyor ve başlangıçta da fotoğrafınız çekiliyor. Başarılı olursanız iki gün içinde sürücü belgeniz sisteme işleniyor. Başarılı olmazsanız tekrar kursa müracaat ediyor, 2.650 lira kurs ücreti  yatırıp 4 gün daha ders almak zorundasınız. İkinci kere sınava en erken bir ay içinde girebiliyorsunuz. Bu ücretler 2024-Ağustos ayı için geçerlidir. zamanla değişiklik gösterebilir.

   Bu yasanın şartlarına göre  A-1 sürücü belgeniz sadece E-Devlete işleniyor ve yol kontrolünde sistemden görülüyor. Ayrıca ehliyet cüzdanınıza işletmek zorunda değilsiniz. Şayet sürücü belgesi olarak almak isterseniz  en geç 2 yıl içinde nüfus müdürlüğüne müracaat ederek ve 2.500 TL. yatırıp yeni ehliyet cüzdanınızı ( A-1 işlenmiş olarak ) alabiliyorsunuz.

   A-1 ehliyeti alırken B ehliyetinizin olması sayesinde 

   1- Yazılı sınava girmiyorsunuz

   2- 2.500 verip ehliyet cüzdanı almak zorunda değilsiniz. Yol kontrolünde trafik polisi elindeki bilgisayarda sizin A-1 sürücü sistemine kayıtlı olduğunuzu görüyor. Şayet ben işletmek istiyorum derseniz en geç 2 yıl içinde 2.500 TL yatırıp nüfus müdürlüğünden ehliyetinizi değiştirerek işletebiliyorsunuz. Motosikletinizle yurt dışına çıkmayı düşünüyorsanız bunu baştan yaptırmanızı tavsiye ederim. Ben öyle yaptım.

   Sonuç olarak ,çıkan yasa beklentilerimizi karşılamadı ve herhangi bir maddi kolaylık sağlanmadı. Sadece yazılı sınava girmekten muaf olduk o kadar. Geri kalan her şey ilk defa A-1 ehliyet alan biriyle aynı. Ben kendi adıma bu yasanın dedikodu haberleri çıktığında yani 2023 Eylül ayında kursa  gidip 4.500,- liraya normal yoldan ehliyetimi almadığıma çok pişman oldum. Çıkacak yasanın bize avantaj sağlayacağına güvenmekle büyük hata yapmışım. 

   Ben her zaman belli bir eğitim almadan her hangi bir aracı sürmenin doğru olmadığını savunanlardanım ancak mademki B ehliyeti olanlara bir kolaylık sağlanacak diye yola çıkıldı o zaman bizim ödeyeceğimiz ücret de çok daha düşük olmalıydı. Ayrıca ehliyet cüzdanına işletme bedeli olan 2.500 liralık çok yüksek bedelde gizli tuzak gibi oldu.

   Bu konuyu çok detaylı olarak inceledim ve doğru sürücü kursu ile sonuca Silifke'de ulaştım. İstanbul'da bazı kurslar daha ucuz ücretler teklif ettiler ama ben güvenemedim. Bir sürücü kursuna kayıt yaptırmadan önce o kurs hakkında çok ciddi araştırma yapın ki sonradan başınız ağrımasın. Bu konuda mağdur olmuş bir sürü insan var.

   Yukarıda anlattığım sürecin dışında 125 cc motorunuzu sürme şansınız maalesef mümkün değil. Bu konuda çıkan farklı haberlere sakın itibar etmeyin.

   Bu arada kursta eğitim alırken günlük hayatınızda ne kadar yanlış ve kural ihlali yaparak araç kullandığınızı fark edeceksiniz. Ayrıca motosikletinizi ilk defa alıyorsanız ehliyet almadan veya aldıktan sonra asla trafiğe çıkmayın. İlk önce düzgün bir yerden veya hocadan ileri sürüş eğitimi alın. Bu arada hocanızın yardımı ile doğru kask, mont, pantolon veya dizlik , eldiven, buff, ayakkabı alın.



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

PAHALI MOTOR VE MALZEMELER GERÇEKTEN GEREKLİMİ ? :

       2011 senesinde bisiklet yeniden hayatıma girdi. Yeniden diyorum çünkü en son olarak bisiklete 1973 senesinde, motosiklete de 1985 de ...