KATLANIR BİSİKLET

En iyi bisikleti bile alsanız zaman içerisinde üzerinde bir takım iyileştirme yapma ihtiyacı duyuyorsunuz. Bu aslında çok normal bir durum çünkü üreticiler  her malzemenin en iyisini yada en üst seviyesini koyamazlar. Zaman zaman arkadaslarımız kadro alıp kendi tercihlerine göre bisikleti toplasalarda onlar bile ilerleyen  zamanda daha üst seviye parçaları düşünmeye başlıyorlar. Kısaca bu işin sonu yok.
Katlanır bisikletler, esasen şehir içi kullanımı için üretilmiş küçük , hafif , manevra kabiliyeti yüksek , katlanınca az yer kaplayan aracınızın bagajında hatta arka koltukta taşıyabileceğiniz , otobüs , tren , vapur ve dolmuşa binerken size sorun çıkartmayacak harika bisikletlerdir. Normal bisikletlerin toplu taşıma araçlarına binişinin belli saatlerle sınırlandırılmasına karşılık katlanırlar için böyle bir şey söz konusu değildir.  Son bir kaç yıldır ülkemizde firmalar oldukça başarılı katlanır bisiklet modelleri üretmeye başlayınca kullanıcı sayısında ciddi artış oldu. Önceden her bisikletçide satılmaz ya da bir kaç tane bulunurken artık vitrinlerde veya ilk girişte yerini almıştı rengarenk katlanırlar. Bununla da kalmamış elektrikli modelleri de üretilmisti. Bazı bisikletçi arkadaşlar biraz daha ileri gidip uzun turlara çıkmaya başladılar. Bunlardan bir taneside benim.
2011 yılında başlayarak , 20" Dahon eco 7  ve Dahon 24" İOS-P-8 ile toplam 43.000 km yaparak Türkiye'nin bir çok yerini gezdim.
Katlanır bisiklet ile uzun tur yapılırmı?
Bu soru hep soruldu bana.
Yapılır tabiki neden yapılmasın. İnsanlar yürüyerek dünyayı geziyor. Bu konuda duayen kabul ettiğim Serkan Taşdelen kardeşimin Türkiye'de neredeyse gitmediği ilçe kalmadı katlanır bisikletiyle. İstenirse neden olmasın ancak bunun şartları var. Satıcıdan aldığınız haliyle de tura çıkarsınız ama çok sıkıntı çekersiniz. Öncelikle katlanır bisikletlerin taşıma kapasitesi 105 kg.dır. 80 kğ sizi düşünürsek geriye kalan 20 kğ yük için size yetmeyecektir. ( 5 kğ emniyet payı bıraktım.) Çözüm bisikleti güçlendirmenizdir. Bu da size 10 kğ daha kazandırır o kadar.  Katlanır bisikletler normal bisikletler kadar akıcı olmadıkları için uzun yolda bir de aşırı yükle size sıkıntı vereceklerdir.  Benim size önerim yanınıza aşağıdakilerin hepsini veya bir kısmını almanız olacaktır.
- çok az kıyafet
- çok hafif bir çadır , uyku tulumu ve mat
- belki ufak bir tas ve ocak ( çay kahve yapmak için )
( Bunların toplamı 5-10 kğ arasında olacaktır.)
Bisikletiniz katlanabildiği için iki şehir arasını araç ile de geçebilirsiniz.
Yaşadığım tecrübeye dayanarak ister 20" olsun ister 24" olsun asla 28" çelik kadro iyi bir tur bisikletindeki konforu ve rahatlığı yaşayamazsınız. Çünkü katlanır bisikletlerin çelik kadrolar gibi yoldaki titreşimleri emme özelliği olmadığı için gün sonunda yorgun düşersiniz. Ayrıca açıları ve ölçüleri de uzun tur için değil şehiriçi kullanıma göre hesaplanmıştır. Bu arada römork kullananlarada rastladım, farklı yorumlar yaptılar , ama ben şahsen denemediğim için bu konuda bir şey söyleyemeyeceğim.
En doğrusu bütün bunları yaşayarak görmenizdir.
  Birazda şu anda kullanmakta olduğum FLEXİ -109 modeli katlanır bisikletimde yaptığım değişikliklerden bahsedeyim. Çünkü zaman zaman bu konuda pek çok soru ile karşılaşıyorum.
Bu bisikleti 2018 de aldım. Yerli üretim bisiklet almamın sebebi artık Türkiye'de çok kaliteli bisikletlerin yapılıyor olmasından dolayı bu firmalara destek olmak içindir. Araştırıp karşılaştırma yaptıktan sonra bir süre de deneme sürüşü sonunda kendisiyle devam etme kararı verdim. Kullandıkça geçmiş tecrübelerim ve yaşayarak gördüklerim sonunda aşağıdaki değişiklikleri yapmaya karar verdim.
1. Orijinalinde yoktu , çamurluk taktırarak hem ayakkabı ve elbisem hem de bisiklet daha az kirlenir oldu.
2. Oğlumun önceki bisikletinden kalmıs ve artık kullanmadığı kızaklı çantası olan bagaj setinin yüksekliğini azaltarak monte ettim.
Günlük hayatımda pek çok işimi katlanırımla gördüğüm için gerektiğinde iki yandaki çantaları açarak rahatça alışverişimi yapabiliyorum. Bisikletimi bir yerde bırakmam gerekirse de bu çantayı kızağından çıkartıp yanıma alıyorum.
3. Büyük şehirin sıkıntısı olan hırsızlığa karşı zincirin yanında bir de uzaktan kumandalı alarm taktım. Bırakın götürmeyi parmağınızla dokunduğunuz anda çıkarttığı  yüksek sesi gerçekten çok etkili oluyor. Aynı zamanda gece çakarlı geri lambası olarak da kullanıyorum.

4. Öne taktığım1200 lümen gücünde ayrı  bir  batarya ile çalışan far oldukça etkili.
5. Gidonun altında özel yerine monte ettiğim clickfix'e  küçük bir ön çanta takabiliyorum.
6. Suluk için vida yeri olmadığından kelepçeli ve ayarlanabilir suluk kafesini gidon boğazına monte ettim. Daha pratik oldu çünkü diğer türlü su içmek için durmanız gerekiyordu. Altındaki ayar vidası da iyi düşünülmüş. Buraya kahve bardağı koyduğum da oluyor.
7. Tur bisikletimde alışınca buna da Brooks sele takarak çok rahat ettim.
8. Bisikletin elcikleri eldivene rağmen ağrı yapınca yanları da ( barentleri ) olan elcik taktım. Dünya varmış.
9.Katlanırların en büyük sorunu rublenin 28 li olması. Bunun yerine 11-34 ruble takarak yokuşları daha keyifli hale getirdim.
Bu arada aktarıcı yere çok yakın olduğu için koruma demiri taktım.
10. Gidonumu  bir zil , telefon veya mp3 taşıyıcı ve geceleri ışığı yanan km saati ile daha sevimli hale getirdim.

11. Malum daha çok şehir içinde bindiğim için telefonumun tüm fonksiyonlarını kullanıyorum. Bu yüzden çok kaliteli ve sağlam bir telefon tutucu da gidonda yerini aldı.
12. Ayna olarak daha kullanışlı olduğuna inandığım gözlüğe takılan ayna kullanıyorum.
13. Katlanır bisikletlere binerken ve inerken ayakkabı ister istemez kadroya çarpıyor ve boyaya zarar veriyor. Bunun için de Muğla ziyaretim esnasında Feridun bey kardeşimin hediye ettiği koruyucuyu oraya koydum.
14. Yolda oluşabilecek arızalar için gerekli malzemeler hatta pompa bile sele altindaki çantaya sığdı.

 15. Bu bisikleti aldığım zaman üstünde Schwalbe Kojak lastikler vardı. Ben daha önce 24" katlanırımda da aynı lastiği kullanmıştım. Çok akıcı zor patlayan sırtı düz olmasına rağmen hiç kaymayan muhteşem bir lastik. Ancak yollardaki camlara karşı yapabileceği bir şey yok. Birde lastik ölçüsü 20 X 1.25 olduğu icin iç lastik çok zor bulunuyordu ( aldığım dönemde, belki şimdi öyle değildir.) Bu yüzden lastiklerimi ömrünü tamamlayınca Schwalbe maraton green quard performance 20 X 1.50 ile değistirdim. Belki akıcılık ve ağırlık olarak biraz farketti ama en yüksek koruma seviyesi sayesinde çok rahat ettim.
Bisikletimin donanımı Shimano Sora set olduğu için hemen bir değişiklik düşünmüyorum. Değişim zamanları gelince daha üst seviyelerini takarım belki. Jant ve tellerimi beğeniyorum şimdilik bir sıkıntı yok ama değişim zamanı gelirse tabiki DT-Swiss takım ile değistirebilirim. Göbeklerde gayet başarılı ama onlarda ömrünü tamamlayınca XT olmalı derim.
Sonuç olarak bu iş dipsiz bir kuyu gibi. Eskiden üzerindeki parçalar gerçekten sıkıntılıydı ama artık öyle değil hepsi kendi ölçülerinde oldukca iyi bu yüzden parçaları hemen değil ömrünü doldurdukça değiştirin. Hepinize sağlıklı günler keyifli sürüşler dilerim.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

BURDUR-GÖLHİSAR TURU :

ROMANYA-2019 ( TRANSFAGARAŞAN YOLU )

YUNANİSTAN TURU: